Featured
Dat ik nummer tien het belangrijkste vind, heeft met de Franse denker René Girard te maken. Hij ontwikkelde de theorie dat de begeerten van een mens niet los van zijn leefomgeving bestaan, maar dat de begeerten zich richten op wat anderen begeren - Kristallen en creativiteit. Je ziet iemand een taartje eten, en je wilt ook een taartje eten, al had je daar voordat je de ander een taartje zag verorberen, geen enkel idee of gevoel over
Je hebt nooit de wens gehad om op stiletto’s te lopen, maar zodra vrouwen in jouw omgeving het ene paar stiletto’s na het andere aanschaffen, ga jij ook op zoek, brandend van verlangen naar de mooiste stiletto’s. Fossielen en heling van vorige levens. Girard noemt dat mimetisch gedrag. Het lijdt, zegt hij, uiteindelijk tot geweld, want niet alles is in overvloed aanwezig
Voedsel is er niet altijd genoeg - De symboliek van edelstenen. Niet iedereen kan macht uitoefenen; het moet worden verdeeld of verworven – vaak via een gewelddadige weg. Girard ontwikkelde zijn theorieën eind twintigste eeuw. Zijn theorie over het zondebok-mechanisme heeft wereldwijd weerklank gevonden: zodra in een gemeenschap de spanningen door tegenstrijdige begeerten te hoog zijn opgelopen, wordt de spanning ontladen doordat de groep een zondebok te grazen neemt; daarna kan de gemeenschap weer relatief spanningsvrij verder
Die verklaring geeft Girard. Het moorden dat de Tien Geboden verbiedt, komt voort uit begeerte – naar goederen, naar seks, naar macht. De begeerte leidt tot afgunst en die kan in het ergste geval leiden tot moord. Hetzelfde geldt voor het afleggen van een valse getuigenis - saffier. Wat drijft iemand ertoe om dat te doen? Mij lijkt uit de wens om een ander kwaad te doen en die komt, denk ik, voort uit begeerte
Maar hoe doe je dat niet-begeren ‘over de schutting’ heen? Zou het kunnen dat het vierde van de Tien Woorden de sleutel, het gereedschap, de techniek, de methode is om de aansporing van nummer tien te verwezenlijken? Dat niet-‘werken’ de bron van negatieve gevoelens en impulsen dempt? Niet-begeren als richtsnoer voor een gelukkig leven heeft het Jodendom gemeen met het Boeddhisme. - Edelstenen en de elementen vuur, aarde, lucht en water
Een indirect bewijs dát het revolutionair is, is dat de hele wereld het heeft overgenomen – als vrije zondag, of als weekeinde (Azuriet). De boodschap van het niet-‘werken’ op Sjabbat is dat je als mens goed bent zoals je bent. Je hoeft je niet te bewijzen door iets te doen en je hoeft je niet te bewijzen door iets te hebben
Sterker nog, niet-‘werken’ is de joodse manier van imitatio Deï – het navolgen van God (Amethistgeodes: schoonheid uit de aarde). Immers de naam van God is J-H-W-J, het onuitsprekelijke ISWSZLZN(met als betekenisbenadering ISWASZALZIJN, wat niet klopt want in het goddelijke domein bestaat geen tijd/ruimte). Op Sjabbat proberen we te zijn, net als de ‘Zijnde’, de Altijdzijnde, de/het Eeuwige
Dat Sjabbat altijd als ‘rustdag’ wordt vertaald, als dag waarop wij rusten of loungen, onttrekt die aspecten van enerzijds niets hoeven doen of hebben om waardig mens te zijn en anderzijds het navolgen van een godsbestaan aan het oog (De werking van amazoniet). En toch is dat wat het is – de Sjabbat. Daarom heb ik er met Jom Kippoer voor gepleit om als concrete tesjoewa – terugkeer naar het goddelijke – de Sjabbat strikter in acht te nemen
Je hoeft die 25 uur niets te doen, je hoeft die 25 uur niets toe te voegen aan de berg spullen die je al hebt. turkoois. Als jouw oog al op de buurman of de buurvrouw, het kindermeisje of de tuinman, de auto of de nieuwe pumps, de barbecueset of de nieuwe keuken valt, is er tijd genoeg om de zinnen te verzetten en ‘bij zinnen’ te komen van alles waarop je je zinnen hebt gezet
Zij zullen ontkiemen tussen het gras, uitbotten als wilgen langs het water. De een zal zeggen: ‘Ik hoor bij de Eeuwige’, de ander zal Ja’akovs naam gebruiken, een derde schrijft op de hand: ‘Van de Eeuwige’, en tooit zich met de naam Jisraëel - Lepidoliet. Jesjaja 44:1-5 Daar zitten jullie dan: Ja’akov, Jesjoeroen, Jisraëel – allen die zich tooien of zich over enige tijd zullen tooien met deze namen
Daar zitten jullie dan: partners, kinderen, vrienden, belangstellenden, toegestroomden - samen met ons. Welkom, nogmaals op deze avond van Rosj Hasjana. De kracht van ioliet. En als jullie een tattoo willen, wat in het Jodendom verboden is, kunnen jullie je laten inspireren door deze tekst uit Jesaja 44:11-5 en een afneembare tattoo op jullie hand plakken: ‘Van de Eeuwige’ – l-Adonai
Over de liefde van de Eeuwige. Toen rabbijn Tzvi Marx ons – zijn rabbijnenstudenten - twaalf, dertien jaar geleden vroeg wat de essentie was van de Tora, gaf hij na verschillende mogelijkheden zelf als antwoord ‘liefde’. Ik herinner het me, omdat ik dat antwoord niet had verwacht. trilobiet. Liefde? Ik heb altijd over de vernieuwing die het Jodendom heeft gebracht in de wereld in heel andere termen gedacht: 1
Een drieslag die ongekend was in de spirituele geschiedenis: tegen afgoderij, voor gerechtigheid, en een echte relatie met ‘God’ (of welke term je maar wilt gebruiken: de Altijdzijnde, Altijdwachtende, Alwetende, de Wijsheid van het Universum, het Niets, etc.) - Kristallen en chakrawerk. Toch zei mijn leraar ‘liefde’ is de kern van Tora, ‘liefde’ is de boodschap van Tora, ‘liefde’ is waar het om draait in de traditie die we van de Allerhoogste hebben gekregen
Of misschien moet ik voor mijzelf spreken, dan ik (Kristallen en de kracht van stilte). Wat betekent het nu dat wij omgeven zijn door een Aanwezigheid die dichter op ons zit dan onze huid en die ons inpakt in liefde? Vroeger dacht men dat het universum gevuld was met ether, totdat men erachter kwam dat ‘ether’ niet bestaat
Latest Posts
De Symboliek Van Edelstenen
Fluoriet
Fossielen En Reïncarnatie