Featured
Table of Contents
Hier beland vis via een groothandel, verwerker en visdetaillist bij de consument. Voorbeeld van prijsvorming in een traditionele keten. Uitgaande van de netto opbrengst van de visserman, wordt per schakel aangegeven wat de kosten zijn die in de uiteindelijke consumentenprijs bepalen. — Kenniskringen Visserij Vooral het fileren is een grote kostenpost in de keten.
In bovenstaand voorbeeld is er 50% fileerverlies. Dit verlies aan gewicht moet worden doorberekend in de kiloprijs, waardoor deze verdubbelt (Gebruik van meetinstrumenten bij houtbewerking). Het fileren gebeurt meestal in gespecialiseerde visverwerkingsbedrijven. De weg van de visser naar de consument bestaat uit veel schakels. In de (huidige) traditionele keten vindt de vis zijn weg naar de consument via de afslag, handel, verwerker en detaillist
met zich mee. Daarbij berekent elke schakel ook een zekere marge. De consumentenprijs is daarom veel hoger dan de prijs die de visserman voor zijn product krijgt. Op economisch gebied is er niet echt sprake van samenwerking. Dat heeft onder andere ook te maken met marktwerking. Iedere schakel in de keten heeft het belang om winstgevend waarde toe te voegen aan het product en te verkopen.
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) ziet toe dat bedrijven geen misbruik maken op dit gebied. Samenwerking is tot op bepaalde hoogte wel toegestaan, zoals binnen coöperaties en stichtingen die het algemene belang nastreven van een sector. Promotiecampagnes over Noordzeevis en organisatie van vlaggetjesdagen vallen daar bijvoorbeeld onder. Houtbewerking met augmented reality. Om duurzaam gevangen vis te kunnen verkopen zijn er investeringen nodig in de keten
Verder zoekt met niet altijd samen naar een oplossing, als bijvoorbeeld de prijs voor vis laag is en de prijs van olie hoog. Of andersom, bijvoorbeeld als de prijzen voor de handel te hoog zijn (Arbo richtlijnen voor houtbewerkingsmachines). In het laatste geval kunnen handelaren overstappen naar goedkopere alternatieven. In de economie noemen we dit ‘substitutie’
Doordat vissers vaak hun vis via de visafslagen verkopen, hebben ze geen betrokkenheid en zicht op wat er verder met de vis gebeurt tot aan consumptie. Hierdoor kan het ontbreken aan kennis en uitwisseling met schakels verderop in de keten of met de eindconsument. Idem geldt voor andere schakels die vaak weinig tot geen zicht hebben op het leven op zee of het kweekproces van vis.
Oftewel, hoe graag de horeca, supermarkt en vishandelaar een bepaald volume en type vissoort wil in een bepaalde week, de visser kan uitleggen dat het altijd zo makkelijk te sturen is vanuit de visserijpraktijk - Wat is de rol van software in moderne houtbewerking. Vissers kunnen echter wel invloed uitoefenen op de kwaliteit van de visserij. Door kennis uit te wisselen kunnen vissers en handelaren meer waarde toevoegen aan hetzelfde product
Dat terwijl je elkaar nodig hebt om het verhaal achter het visproduct volledig te kunnen vertellen en tot zijn waarde te laten komen. Stichting ProSea heeft in het verleden cursussen georganiseerd waarbij vissers en handelaren over ketensamenwerking met elkaar in gesprek gingen. Hieruit werd de Kadergroep Visketen gevormd, hierboven zie je de samenstelling van de Kadergroep uit 2009/2010.
Sommige vissers voelen frustratie bij het feit dat de vis pas meer waard wordt wanneer deze de hele visketen heeft doorlopen - Europese kwaliteitsmerken voor houtbewerking. Zo kunnen vissers zich erg afhankelijk voelen van de keten, de handel en de grillige markt. Je zou je kunnen voorstellen dat je als visser op een creatieve en andere manier met de keten om zou kunnen gaan, zodat je zelf meer invloed kunt uitoefenen op de prijs
Of je prijsnemer of prijsbepaler bent hangt van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld: is jouw vis uitwisselbaar voor vis van een andere visser? Kopers beïnvloeden vaker de prijs als onbewerkte voedselproducten (rauwe melk, verse vis, etc.) uitwisselbaar zijn én als er veel aanbieders van dat product zijn. In het Engels noemen we zo’n onbewerkt voedselproduct, dat gemakkelijk uitwisselbaar is, een ‘commodity’.
Is er storm of zijn vangsten slecht, dan stijgen vaak de prijzen omdat er minder aanbod is. Het tegenovergestelde is ook vaak de praktijk. De prijs kan enorm dalen als er veel word gevangen. Dit is totaal anders bij andere voedselketens - Moderne houtfabrieken en hun machines. Daar zie je dat vooral supermarkten of multinationals veel marktmacht hebben
Dit zie je bijvoorbeeld bij chocolade. Er zijn wereldwijd heel veel boeren die hun cacao willen verkopen, maar er zijn veel minder kopers dan dat er boeren zijn. De kopers zijn vooral grote merkbedrijven die de cacao opkopen en verwerken tot gewilde chocoladerepen. En die zijn te koop in de winkelschappen.
Milka, Dove, Tony Chocolonely, Nestle, Toblerone etc.). Veel boeren en tuinders (links) bieden hun grondstoffen aan. Maar er zijn vervolgens slechts vijf grote inkoopkantoren en ca. 25 supermarktformules die samen bepalen hoe de zeven miljoen huishoudens (rechts) hun boodschappen doen. Ieder boer en tuinder levert aan deze vijf inkoopkantoren. Dat zullen ze ook tegen lagere prijzen doen, omdat ze met elkaar concurreren om wie mag leveren.
— Plan Bureau voor de Leefomgeving (2012) Een onderzoek van Wageningen Economic Research keek naar hoe de macht en positie van boeren en tuinders is in de markt - Afwerkingstechnieken na het frezen. Het rapport vind je hier: ‘Prijsvorming en macht in de keten’. Belangrijk om op te merken is dat een groot marktaandeel niet gelijk betekent dat het ook misbruikt word
Vaak is er sprake van een overschot aan de aanbod kant en stijgende kosten doordat er steeds meer eisen komen aan de bedrijfsvoering. De totale kosten en ook financiële belangen (bijvoorbeeld grote leningen) nemen vaak toe door schaalvergroting. Bedrijven wil vaak groter worden zodat ze meer producten kunnen maken en deze met lagere kosten per product kunnen maken.
Daarnaast gaat zo’n 75% via export naar het buitenland waar ook veel andere aanbieders concurreren voor marktaandeel. Dan geeft prijs en tot een bepaalde hoogte kwaliteit vaak de doorslag geeft. Leren werken met een vlakbank. Uit het onderzoek van hierboven kwamen een aantal tips over hoe je je positie in de markt kunt verbeteren naar voren
Het hiervan is dat je een lagere prijs kunt vragen en zo klanten naar je toe kan trekken. Een is dat concurrenten ook leren en ditzelfde kunnen gaan doen. Een ander nadeel is dat efficiënt produceren tot meer produceren leidt. Hierdoor creëer je nog meer (over)aanbod en dus overschotten waardoor prijzen weer kunnen dalen.
We spraken eerder over ‘commodity’. Als je je product onderscheidt van producten van anderen doordat het een uniek verhaal vertelt dan noemen we dat ‘decommodificatie’. Zelf meubels maken machines die je nodig hebt. Je behoort niet langer tot de bulk maar bent uniek geworden. Sterke voorbeelden hiervan zijn vaak bekende merken. Tony Chocolonely is zo’n voorbeeld dat heel sterk het unieke verhaal achter de chocolade weet te vertellen
Zo zijn de chocoladerepen in ongelijke stukjes te breken dat symbool staat voor de inkomsten in de chocoladewereld nog ongelijk verdeeld zijn. Tony Chocolonely verteld het unieke verhaal achter ‘hun’ chocolade. Ze claimen eerlijke, slaafvrije chocolade te verkopen. Dit zie je zelfs terug in de kleur van de verpakking. De rode repen zijn bijvoorbeeld repen die nog niet helemaal slaafvrij gemaakt worden.
— Tony Chocolony Grote merken als Coca-Cola spelen slim met branding hierop in. Toch zie je ook dat supermarkten steeds meer onderscheidende producten willen die ze als enige verkopen. In de markt van eieren zie je dat bijna iedere supermarkt zijn eigen unieke ei heeft gekozen - Transport en installatie van zware houtmachines. Zo promoot de Lidl hun eieren van Kipster, Albert Heijn hun Ronddeel-eieren, de PLUS hun GIJS-eieren en de Jumbo hun Respeggt-eieren
Steeds meer supermarkten willen eigen onderscheidende producten aanbieden, die ze als enige verkopen. Dat wordt soms zelfs vastgelegd in contractafspraken. — Wageningen Economic Research Sla een stuk over door een korte keten op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld zelf de vis gaan verwerken en leveren aan horeca of supermarkten. Verder op tonen we hiervan initiatieven in de vissector.
Maar hiermee verhoog je de financiële marge per product. Zoek nieuwe afzetmarkten. Bijvoorbeeld export naar andere landen of op een totaal andere manier verkopen zoals online via een eigen webshop. Er zijn steeds meer vissers die bezig zijn met de visketen veranderen - Amerikaanse CNC merken vergeleken. Er zijn veel voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle initiatieven
Hieronder staat een korte samenvatting, meer informatie is te vinden in de artikelen uit Visserijnieuws of in het boekje zelf. De schol en tong van verscheidene vissers uit Zuidwest-Nederland heeft een tijdje in de schappen van de regionale supermarktketen Agrimarkt en bij de supermarktketens Spar en MCD gelegen. Vissers kregen daardoor een hogere prijs en de supermarkten een hogere omzet.
Tegelijk bleek het lastig voor de supermarkten om op te schalen met garantie dat er voldoende vis verkocht zou worden. De eerste reacties waren enthousiast, ook over de innovatieve skinverpakking. Vis verkocht onder het merk Zuidwestervis. — Twintig Deense vissersfamilies hebben een coöperatie opgericht en gezamenlijk met leningen visquota gekocht.
Een klein deel verkopen ze op een traditionele vissersboot in de haven van Kopenhagen. Sinds het voorjaar van 2015 is het merendeel van hun vangst verkrijgbaar bij de supermarktketen COOP. Precisiecamera’s voor houtbewerkingsrobots. Winkel waar ze vis(producten) verkopen van de Thorup Strand vissers. — Thorupstrand Fisk og Delikatesse Producten van de Thorup Strand vissers
— Thorupstrand Fisk og Delikatesse Bij de Ekofish Group staan duurzaamheid en kwaliteit voorop. Het bedrijf zorgt voor een korte keten en regelt de afzet zelf. De vis ligt in de schappen van ruim 3.000 supermarkten. Ongeveer 80 procent van de schol gaat naar het buitenland. Vanaf 2018 nam de rederij W.
De handelstak is overgegaan naar het visgroothandelsbedrijf Adri & Zoon. Het eveneens op Urk gevestigde visserijbedrijf Osprey Group biedt nog wel hun vis als verwerkt product aan op hun website (Welke houtbewerkingsmachine past bij je eerste werkplaats). Figuur 7; De UK-205, één van de schepen van de Ekofish Group. — Ekofish group Iedere zaterdagochtend wordt op de vismarkt in de haven van Den Oever in gemeente Wieringen verse vis verkocht
Deze zogeheten Zeeverse Vismarkt zorgt voor veel aandacht en bedrijvigheid rondom de visserij en de haven. Ook in andere visserijdorpen is het niet ongewoon om op zaterdagochtend verse vis aan te bieden. De Zeeverse Vismarkt in de haven van Den Oever. — Een groep Belgische topkoks zet samen met de visserijsector onbekende Noordzeevissen op de kaart.
Door een markt te creëren voor onbekende Noordzeevissoorten (in België aangevoerd) willen ze de visserijsector helpen en verspilling tegengaan. Bekijk hieronder een filmpje wat het concept uitlegt: . Een soort gelijk initiatief is in 2020 in Scheveningen gestart door Stichting Noordzeevis uit Scheveningen: - Slim energiegebruik in houtwerkplaatsen. De North Sea Chefs zijn van mening dat consumenten moeten leren eten wat de visser vangt
Niet de consumentenvraag, maar het aanbod bepaalt wat er op de markt komt. Er gaan stemmen op dat het beter zou zijn om naar een vraaggestuurde markt toe te gaan, waarbij je rekening houdt met de wensen van de consument. De uitdaging voor de Noordzeevisserij is enerzijds dat er steeds minder ruimte komt om te vissen door aanleg van windparken, onzekerheid over een harde Brexit en gesloten natuurgebieden.
Tegelijk maakt dit de Noordzeevis ook exclusiever, wat een kans kan zijn (Alles wat je moet weten over houtbewerkingsapparatuur). Een voorbeeld van een vissoort waar op het exclusieve is ingespeeld is de Skrei uit de Noordelijke wateren bij de Noorse Lofoten eilandengroep. Deze kabeljauw is vaak alleen te vangen in de eerste drie maanden van het jaar
Het is een veel gewildere vis dan andere kabeljauw in die periode. Skrei mag alleen verkocht met een apart label op rug of kop van de vis. Daarbij mag je Skrei alleen vangen met een speciale vergunning en onder streng toezicht. Klanten betalen veel meer voor deze seizoenskabeljauw dan voor de gewone kabeljauw.
Dit ondanks de uitdaging dat er steeds minder van deze Skrei beschikbaar was voor de markt. Als producent van vis is het slim om je bij de wensen van de markt aan te sluiten. Zo kan je proberen de prijs positief te beïnvloeden. Veel andere sectoren onderzoeken regelmatig wat er verandert in de maatschappij.
De visserij kan hier nog belangrijke stappen in zetten - Houtbewerkingsmachines van Makita review en gids. Tegelijk nemen steeds meer visserijbedrijven elkaar over wat zorgt voor schaalvergroting. Hierdoor raken visserij en verwerking/handel steeds meer met elkaar verweven, doordat ze dezelfde eigenaar kennen. Dit kan het voordeel bieden dat zo’n groter bedrijf gemakkelijker het verhaal van schip tot schap kan vertellen
Table of Contents
Latest Posts
Atelier à Domicile Avec Machines Combinées Compactes
Machines Cnc Pour Le Bois Expliquées
Scies à Grumes à Ruban Stenner
More
Latest Posts
Atelier à Domicile Avec Machines Combinées Compactes
Machines Cnc Pour Le Bois Expliquées
Scies à Grumes à Ruban Stenner